افزایش امنیت غذایی؛ 200 شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای صنعت آبزی‌پروری به میدان آمدند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف رفع نیاز های شرکت های فعال در حوزه آبزیان اقدام به برگزاری رویدادی با عنوان ارائه نیازهای فناورانه حوزه آبزیان کرد. این رویداد از سلسله رویدادهای ارتقای تاب‌آوری و رقابت‌پذیری زنجیره‌های ارزش و  با هدف شبکه‌سازی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع راهبردی کشور است تا در نهایت به کمک فناوری های نوین شاهد تامین امنیت موادغذایی و افزایش تولیدات در این حوزه باشیم.

در این رویداد 7 شرکت از صنایع مختلف از جمله شرکت های نیکسا، کشت و صنعت مکران، آبزیان آسیا، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، پرورش ماهی عباسی دلوئی، تکثیر میگو سندرف جاسک وآرمان جنوب (تحفه)، در حوزه آبزیان نیازهای فناورانه خود را ارائه دادند و 200شرکت دانش بنیان نیز این نیازها را دریافت کردند.

در ابتدای این رویداد عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در این برنامه گفت: برای قرار گرفتن تمام فرایند های مرتبط با تولید در طول زنجیره ارزش نیازمند تلفیق فرایند تولیدات با فناوری های نوین در اکثر حوزه ها مانند کشاورزی سنتی و شیلات خواهیم بود. زیرا در صورت نبود پردازش های فناورانه در عرصه تولید امکان قرار گرفتن در مسیر توسعه و افزایش تولیدات را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حوزه آبزی پروری باید به چند موضوع از جمله صید و صیادی و همچنین آب های داخلی و فراهم بودن زیرساخت‌ها برای تولید هرچه بیشتر توجه داشت.

گلشاهی با اشاره به این که باید نگاه ویژه ای برای افزایش تولیدات در حوزه آبزیان داشت، گفت: هرچند آب های شور ولمیزرع ساحلی هم بخشی از منابع آبی کشور هستند اما امکان استفاده از آن ها برای پرورش آبزیان امکان پذیر نیست بنابراین لازم است  تا قبل از شروع تولید، بسترسازی و زیرساخت های لازم برای استفاده از چنین منابعی در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین بیان کرد: طی چند سال گذشته در معاونت علمی،الویت بندی های برای توجه به برخی حوزه های خاص و گلوگاهی کشور از جمله حوزه های صنعت و کشاورزی صورت گرفته است تا براساس این الویت ها به رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و همچنین چالش های کشور در هریک از  این حوزه ها بپردازیم، که با ایجاد مشکلات ارزی و مواجه شدن کشور با چالش واردات نهاد های کشاورزی اجرای این طرح با قوت بیشتری پیگیری شد.

به گفته این فعال فناور، ارتقای تاب‌آوری برای شناسایی و  رفع نیاز های گلوگاهی و استراتژی جامعه و همچین ارتقای رقابت پذیری بین المللی از طریق توسعه صادرات کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده از جمله دستاوردهای موفق الویت بندی برای رفع نیاز های جامعه است. تا به امروز، به 40 حوزه درصنایع مختلف برای رفع چالش ها و نقاط گلوگاهی براساس زنجیره ارزش ورود کرده ایم. در تلاشیم تا از این طریق نقش علم و فناوری را در حوزه های صنعتی کشاورزی پررنگ تر کنیم

در ادامه دکتر حسینی به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری بیان کرد: طی چند سال گذشته در معاونت علمی،الویت بندی هایی برای توجه به برخی حوزه های خاص و گلوگاهی کشور از جمله حوزه های صنعت و کشاورزی صورت گرفته است تا براساس این الویت ها به رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و همچنین چالش های کشور در هریک از  این حوزه ها بپردازیم، که با ایجاد مشکلات ارزی و مواجه شدن کشور با چالش واردات نهاد های کشاورزی اجرای این طرح با قوت بیشتری پیگیری شد.

او اشاره کرد: ارتقای تاب‌آوری برای شناسایی و  رفع نیاز های گلوگاهی و استراتژی جامعه و همچین ارتقای رقابت پذیری بین المللی از طریق توسعه صادرات کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده از جمله دستاوردهای موفق الویت بندی برای رفع نیاز های جامعه است.

دکتر حسینی با اشاره به این که تا به امروز، به 40 حوزه درصنایع مختلف برای رفع چالش ها و نقاط گلوگاهی براساس زنجیره ارزش ورود کرده ایم گفت: در تلاشیم تا از این طریق نقش علم و فناوری را در حوزه های صنعتی کشاورزی پررنگ تر کنیم.

منبع: daneshbonyan.isti.ir

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست